نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان؛

رییس سازمان برنامه و بودجه: از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم/کاهش تخصیص اعتبار قانونی به بیمه‌ها /چرا درآمد‌های حاصل  از فروش نفت سبب رونق اقتصادی نشده است؟ /نظام بودجه ریزی کشور مبتنی بر قدرت چانه زنی است/ مدارس بیش از یک میلیون تومان در ازای ثبت نام از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند

بهارستان نشینان در سه شنبه نظارتی مجلس شورای اسلامی، ضمن بررسی وضعیت تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه ۱۴۰۲، اولویت‌های تخصیص اعتبار را مشخص و بر ضرورت اجرای دقیق احکام بودجه‌ای تاکید کردند.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱ 15 August 2023

تابناک _ نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۲۴ مرداد ماه) به ریاست قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با محور رسیدگی به موضوعات نظارتی آغاز شد، بر اساس آنچه روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور دستور کار اول صحن مجلس شورای اسلامی بود و  رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز برای ارائه توضیحات مربوطه در مجلس حضور داشت.

در ابتدای نشست محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گزارش کمیسیون متبوع خود را در مورد وضعیت تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در چهار بخش؛ گزارش اجمالی منابع و مصارف قانون بودجه سال جاری، وضعیت عمومی اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور- بند‌های منتخب در تبصره (۱۹)، آخرین وضعیت تحقق احکام تکلیفی مرتبط با تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی، گزارش‌های تکلیفی و سامانه‌های ایجادی مرتبط با دستگاه‌های اجرایی، گزارش اجمالی عملکرد تبصره ها، ردیف‌های اعتباری و احکام منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ قرائت کرد.

جمع بندی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه بیانگر عدم تحقق منابع پیش‌بینی شده در بخش‌های واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بود که در بعضی ردیفها، درآمد عمومی نسبت به پرداخت‌ها دارای فاصله قابل ملاحظه‌ای بوده و باید میزان وصول درآمد‌ها در ماه‌های آتی بیشتر شود در غیر اینصورت در پایان سال با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

انضباط بودجه کامل در حال انجام است/از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم

در ادامه، نوبت به رئیس سازمان برنامه و بودجه رسید که با قرار گرفتن در پشت تریبون بهارستان در خصوص اقدامات مجموعه متبوع خود و میزان تحقق احکام بودجه سال جاری توضیحاتی ارائه کند، وی در این رابطه عنوان کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان بازپرداخت اصل و سود اوراق دولت قبل را داشته‌ایم که بازپرداخت‌ها، از درآمدهای امسال بوده است. همچنین از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم و باید گفت انضباط بودجه به طور کامل در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع مسکن مورد توجه ویژه دولت و رئیس جمهور است، گفت: جلسات شورای عالی مسکن هر ماه برنامه‌ریزی شده با ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود و برنامه زمانبندی شده برای احداث یک میلیون مسکن در بخش حمایتی، روستایی و بافت فرسوده با سرعت انجام می‌شود. وی ادامه داد: ارائه کالابرگ مورد استقبال قرار گرفت، اقلام اساسی برای ۳ دهک پایین با قیمت دی ماه تأمین می‌شود و تا آخر سال این موضوع اجرایی خواهد بود. در کل نیازمند اصلاح مواردی در قانون بودجه هستیم.

حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد دولت در زمینه تحقق احکام بودجه ۱۴۰۲، گفت: در ۴ ماهه ابتدایی سال توازنی بین منابع و مصارف بودجه نداشتیم. ۱۱ سامانه جدید براساس قانون بودجه باید ایجاد می‌شد که ایجاد نشده و از همه مهم‌تر از ۳۱ همت بودجه‌ای که برای جهش مسکن باید در اختیار وزارتخانه مربوطه قرار می‌گرفت چیزی حدود ۲ همت تحقق پیدا کرده است.

در همین راستا سیدمحمدرضا میرتاج الدینی  نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور، افزود: ما به هر میزان که افزایش مصرف در بخش‌های بنزین و گاز داشته باشیم به همان میزان مقدار صادرات این فرآورده‌ها کمتر و درآمد‌های حاصله کاهش می‌یابد بنابراین ما باید در این زمینه در برنامه هفتم توسعه چاره اندیشی کنیم.

بهروز محبی نجم آبادی دیگر نماینده مجلسی بود که در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه به بیان نظرات خود پرداخت و با اشاره به وضعیت ۴ ماهه بودجه در بخش عمران، گفت: در این بخش ما متاسفانه پرداخت‌های ضعیفی را تجربه کرده ایم آن هم برای کشوری که در ۶ ماهه دوم سال شرایط سختی را در بخش عمرانی پیش رو دارد لذا باید توجه جدی به مباحث عمرانی و تحقق منابع آن در بودجه شود.

در ادامه نشست بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص وضعیت تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مهرداد گودرزوندچگینی بودجه را یکی از موضوعات جدی کشور دانست و گفت: برای تحقق احکام قوانین برنامه لازم است عملکرد دولت در اجرای بودجه، درست باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ۷۴ حکم تکلیفی سازمان برنامه و بودجه، تنها ۴۱ حکم اجرا شده که ۱۲ مورد آن در موعد مقرر و ۲۹ مورد با تاخیر اجرا شده، گفت: همچنین باید سامانه‌هایی از سوی دولت ایجاد می‌شد که تنها ۹ سامانه ایجاد شده است.

 

کاهش تخصیص اعتبار قانونی به بیمه ها باعث افزایش مشکلات حوزه درمان شده است

بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کماکان در دستور صحن بود که حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان اینکه وزارت بهداشت به جای حل مشکل درمان باعث افزایش بیماری‌ها شده است، گفت: این وزارتخانه باید برای کاهش پرداختی‌ها از جیب مردم ۶۹ هزار میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه دریافت و به صورت ماهانه به بیمه‌ها پرداخت می‌کرد، اما با گذشت ۵ ماه تنها ۱۲ هزار میلیارد تومان تحقق یافته است.

چرا درآمدهای حاصل  از فروش نفت سبب رونق اقتصادی نشده است

دغدغه نمایندگان از وضعیت معیشتی مردم موجب شد محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس نیز در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از عدم رونق اقتصادی علی رغم فروش نفت انتقاد کرد و گفت: اگر درآمد‌هایی که می‌فرمایید از طریق مالیات، فروش نفت و گمرک تا ۸۵ درصد محقق شده است، چرا این همه نارضایتی و مشکلات اقتصادی را شاهد هستیم. دارایی‌های مالی نسبت به چهار دوازدهم حدود ۴۰ درصد تحقق پیدا کرده است و شما می‌گویید درآمد‌های مالیاتی حدود ۸۵ درصد محقق شده است، اما این سوال وجود دارد چرا این موضوعات در جامعه ملموس نیست و چرا مشکلات اقتصادی بیشتر شده است.

انضباط مالی، کنترل هزینه و تخصیص برای منابع مغفول مانده است

حسن محمدیاری نیز در همین راستا گفت: در خصوص بودجه سالیانه انضباط مالی، کنترل هزینه و تخصیص برای منابع یکی از اصولی است که در سال‌های اخیر مغفول واقع شده، اکنون به هر نهادی در خصوص تکالیفی که در بودجه به ویژه برای تبصره ۱۸ و ۱۶ مراجعه می‌کنیم اعلام می‌کنند تکلیف ما لا یطاق شده است و زیر بار نمی‌روند. این انتظار وجود دارد در حوزه برنامه و بودجه تدبیر اندیشیده شود تا به عنوان نماینده مردم پاسخگوی مطالبات آن‌ها باشیم.

کاهش قدرت خرید ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی جبران نشده است

در ادامه نشست نظارتی مجلس و بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس در خصوص تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال جاری حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: بر اساس این موضوع تعهد کردیم گرانی و تأثیر آن بر معیشت اقشار کم درآمد جامعه را کنترل کنیم و برای جبران کاهش قدرت خرید مردم بخشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی، دولت باید کالابرگ الکترونیکی ارائه می‌کرد اما تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است.

در ادامه نشست رحمت اله نوروزی  نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصول برنج کشاورزان به اصطلاح کرم گذاشته و ما پاسخی برای آن ها نداریم، گفت: باید موضوع واردات برنج و مطالبات گندمکاران به سرعت از سوی مسئولین دولتی تعیین تکلیف شود، در همین راستا دکتر محمدباقر قالیباف  گفت: ان شاءالله جلسه ای درباره این موضوع هفته آینده برگزار می شود و از وزارت صمت برای موضوع واردات و از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه برای سایر امور دعوت می کنیم تا این مسئله پیگیری شود.

نظام بودجه ریزی کشور مبتنی بر قدرت چانه زنی است

بیش از دو ساعت از وقت جلسه علنی گذشته بود که علی اکبر بسطامی در اخطار قانون اساسی با بیان اینکه متاسفانه نظام بودجه ریزی در کشور مبتنی بر قدرت چانه زنی است، گفت: براساس اصل سوم قانون اساسی، اقتصاد اسلامی باید مبتنی بر عدالت بوده و در خدمت همه توده‌های مردم قرار گیرد. بخش‌هایی که صدایشان به جایی نمی‌رسد متاسفانه دولت در تخصیص اعتبارات آن‌ها توجه جدی ندارد، به واقع نمایندگان محبت کردند و در بودجه ۱۴۰۲ مستمری محرومان را ۴۰ درصد ارتقا دادند، اما رئیس سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ دهد که چرا تاکنون به این قانون تمکین نکرده است.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراض رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به این اخطار گفت: جناب آقای منظور؛ یک دقیقه تحمل کنید، بهرحال اخطار امروز بوده و نماینده باید در این بخش صحبت کند. شما به بنده اعتراض می‌کنید که چرا این نماینده صحبت می‌کند. به واقع نماینده باید در داخل مجلس حرف خود را بزند که شما می‌آیید و فریاد می‌زنید چرا این نماینده آمده و حرف می‌زند. این چه حرفی است که شما می‌زنید؟ شما فرصت لازم را در اختیار دارید، به همین دلیل است که ما فرصت آخر را به شما می‌دهیم که همه این موارد را یادداشت کرده و به آن‌ها پاسخ دهید.

 

خرید برنج، گندم و تأمین دارو در اولویت سازمان برنامه قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع بندی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرد: اولین توقع ما از جنابعالی و سازمان برنامه و بودجه این است که قانون مجلس پس از فراز و نشیب‌هایی که در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت داشت، اجرایی شود.

وی با یادآوری اینکه در دهه آخر مرداد قرار داریم و در تبصره ۱۹ در بند‌های (ز)، (هـ) و (ی) موضوعات مهمی مطرح شده که باید اجرایی شود، گفت: به طور مثال در بند (ی) این فرصت فراهم شده که شما بتوانید مدیریت مالی را به صورت سامانه‌ای انجام دهید که کار هم برای شما و هم مجلس تسهیل شود تا اعداد ارائه شده متفاوت نباشند. این اتفاق نیفتاد و امروز شاهدیم که وقت ما در این بخش گرفته می‌شود. در همین بند (ی) در جدول شماره ۷ مشخص بود که جابه جایی آن ۲۰ درصد است و جابه جایی جدول ۹ در حدود ۳۰ درصد است، مجدداً دامنه تغییرات ۵ درصد در قانون دیده شد و قرار بود این موضوع به صورت برخط دنبال شود، اما در پایان مردادماه هستیم و عملاً این مهم اتفاق نیفتاده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان استان‌های شمالی نسبت به بحث گندم، برنج و چای اعتراضاتی دارند گفت: شما به مواردی اشاره کردید که نمایندگان هم به واردات آن و هم در بحث خرید، اعتراض و بحث دارند. در زمینه قیمت گندم، چون جنابعالی گفتید مجلس در تبصره ۱۴ ناتراز بسته است، من به شما عرض می‌کنم لایحه دولت به ما ۶۵۲ یا ۶۵۹ همت بوده و مجلس  عیناً همین رقم را تصویب کرده، بدون اینکه مجلس یک ریال را در تبصره ۱۴ جابه جا کند. ما همان موقع می‌دانستیم که نان را یک ۵۶ تومان گذاشتیم، معلوم است که گندم حدود ۱۳۰ تا نیاز دارد، شما خودتان یک ۵۶ تا یک ۴۸ تا پیشنهاد دادید.

 

گزارش مشکلات حوزه طیور، تامین نهاده های دامی کشاورزی در سال زراعی جدید

گزارش مسائل مرتبط با حوزه طیور، مشکلات و تامین نهاده های دامی کشاورزی در سال زراعی جدید دستور کار دیگری بود که توسط محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس قرائت شد. وی تاکید کرد: دولت به تعهدات خود در حوزه کشاورزی و دامی عمل کند چرا که در صورت تداوم بی تفاوتی دولت، سال آینده مشکلات دوچندان خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی در پایان گزارش راه حل های برای رفع مشکلات تولید مرغ ارائه کرد.

تفحص از عملکرد شرکت های پتروشیمی دولتی کلید خورد

اما در ادامه بررسی  تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت‌های پتروشیمی دولتی در فروش و صادرات محصولات در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۳۴ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه با انجام آن موافقت کردند.

ناطقان میان دستور 

از نیمه وقت مجلس گذشته بود که طبق روال همیشه صحن علنی مجلس اسامی ناطقان توسط علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای قرائت شد:

- ولی اسماعیلی  متناسب سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه دیده شود

- رضا حاجی پور انتقاد از واردات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج / واردات بزرگترین خیانت به کشاورزان است

- منصور شکرالهی : لزوم ایجاد عدالت بر نظام پرداخت و جذب نیروهای متخصص در مناطق کمتر توسعه یافته

- سیدکاظم دلخوش اباتری : هیچ برنامه‌ای برای زمان‌بندی قطع برق وجود ندارد!

- حسین امامی راد  طلب گندمکاران در کمترین زمان ممکن به صورت تمام و کمال پرداخت شود

- حسن شجاعی علی آبادی : مطالبات گندم‌کاران به موقع پرداخت نشود، به اعتماد ملی و تولید آسیب خواهد زد

تذکر شفاهی

نوبت به طرح مشکلات و دغدغه‌های مردم از زبان نمایندگان‌شان در ساختمان سبز بهارستان رسید و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اساسی نمایندگان را برای بیان نکته نظرات و تذکرات خودشان پیرامون مسائل جاری کشور قرائت کرد.

معین الدین سعیدی :فیلترینگ فضای مجازی در تضاد با اصل ۹ قانون اساسی است  

روح اله متفکرآزاد: رئیسی گیرپیچ های واردات خودرو را برطرف کند

رمضانعلی سنگدوینی: رسیدگی به مشکلات بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه به صورت ویژه دیده شود

  صمداله محمدی : چرا همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرایی نمی شود؟

عبدالعلی رحیمی مظفری: مشکلات کشور را نباید از جیب وزارت نفت حل کرد

علی علیزاده: وزیر راه چاره ای برای مشکل راه آهن مراغه بیاندیشد

رضا آریان پور:  توسعه شهرک‌های صنعتی گالیکش و کلاله با تأخیر مواجه است

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی: حل مشکل صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نیازمند بن‌بست شکنی با تصمیمات شجاعانه و بهنگام است

علیرضا زندیان: دولت باید نسبت به پرداخت مطالبات گندمکاران اقدام عاجل کند

صدیف بدری: ضرورت توجه به حل معیشت و اشتغال فرزندان ایثارگران در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم کشور

حسین جلالی متخلفان زیر ۱۸ سال در حوزه حجاب از خدمات پاسپورت، اشتغال، تحصیل، حساب بانکی، اینترنت و تلفن محروم می شوند

محمد مهدی زاهدی وضعیت نهضت ملی مسکن در کرمان نامطلوب است

سید ناصر حسینی پور گچساران ثروت آفرین با بیکاری جوانان تحصیل کرده روبرو است

علیرضا پاک فطرت حمله تروریستی به شاهچراغ (ع) هیچ ارزش نظامی ندارد

حسینعلی حاجی دلیگانی: مدارس بیش از یک میلیون تومان در ازای ثبت نام از خانواده ها پول دریافت می کنند

ساعت از ۱۲ عبور کرده بود که عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروزرا به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (یکشنبه، ۲۹ مردادماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
قابل توجه مسئولان کشور
ما تعدادمان زیاد است و هیچ کشور خارجی جا برای ۸۰ میلیون نفر ندارد
لذا تا دیر نشده ،یا خودتان را اصلاح کنید یادمان را از کشور بیرون می کنیم ،از ما گفتن بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
قطعا ۸۰ میلیون نفر جا نداره ولی برای مسئولین عزیز قطعا جا دارن لطف کنن خودشون جمع کنن زودتر برن هم ما رو خلاص کنن هم خودشون رو
کدام فروش نفت تحریم کمر اقتصاد ایران وکمر مردم را شکسته است ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای نفت وگاز است ولی باید بنزین از روسیه وارد کنیم والانم که روسیع به ایران بتزین صادر نمیکند ولحران بتزین باز مردم را گرفتار وزنین گیر کرده است تنهاراه نجات مردم ونجات اقتصاد کشور ومنافع کشور لین است که دولت و دیگر مسئولین کاریربکنند که تحریم ها برداشته شود واقعیت امر این است که تحریم ها بی اثر نبوده بلکه کنر کشور وکمر مردم را شکسته است و زمین گیر کرده است سفره های مردم خالی است یخچال بازنشستگان تامین اجتماعی خالی است مردم زیر بار گرانی افسار گسیخته له شدند مردم ناراضی و ناراحت هستند اقتصاد خانواده ها از هم پاشیده بنیان خانواده ها ویران شده است و جوانان امیدی به آینده ودولت ندارند امنیت اقتصادی در جامعه وجود ندارد بی ثباتی قیمت ها وبی ارزشی مول ملی تاب وتحمل مردم را از بین برده است ومتاسفانه دولت ریسی با دورغ و و وعده های دورغ نمی تواند مشکلات مردم را حل کند مسکن گران برنج گران گوشت گران لبنیات گران خودرو گران پوشاک گران دارو گران زندگی ساده ومعمولی گران تحصیل گران و این گرانی روزانه شده است ودولت ریسی تمام فشار تحریم را بر دوش مردم گذاشته است ومتاسفانه سفره وجیب و زندگی مردم در دست کاسبان بی رحم تحریم افتاده است اقتصاد خانواده به نفس نفس افتاده است دیگر دورغ و آمار دورغ و وعده درمانی جواب نمی دهد مردم خسته و درمانده شدند اقتدار یک کشور مردم آن کشور هستند و امنیت اقتصادی آب حیات مردم لست کشوری که امنیت اقتصادی نداشته باشد هیچ قدرتی تدارد مردم وقتی ناراضی باشند متاسفانه طعمه لذیدی برای دشمنان انقلاب و ایران هستند و محکم ترین سد در برابر دشمنان مردم هستند اگر این سد با فقر وگرانی و بی توحهی مسئولین و فشار تحریم بشکند دشمنان خیلی راحت می توانند به کشور و انقلاب آسیب بزنند این انقلاب با خون جوانان مردم آبیاری شده است حیف است که به خاطر نبود امنیت اقتصادی آسیب ببیند دشمنان از همین مشکلات معیشتی مردم جان میگیرند چرا مسئولین به این امر مهم بی توجه هستند مردمی که نان خوردن نداشتخ باشند مول درمان درد نداشته باشند دارو نداشته باشند سفره خالی داشته باشند امید به آینده نداشته باشند و به مسئولین ودولت بی اعتماد شوند راه نفوذ برای دشمنان باز می شود و هم مردم وهم کشور وهم لنقلاب آسیب می لیند جرا دولت مشکلات معیشتی راحل نمیکند چرا با سیاست درست وقوی کاری نمی کند که تحریم ها برداشته شود
از بانک مرکزی استقراض نکردند قرض گرفتن
چرا درآمدهای حاصل از فروش نفت سبب رونق اقتصادی نشده است؟

چون به جيب كساني مي رود كه بايد مخارج تحصيل فرزندان و نياكان خود را در كشورهاي اروپايي و يا آمريكا و كانادا ، تامين كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
و ایضا بسیار کسان دیگر
مدارس ، برخلاف قانون اساسی ، سالهاست که از مردم پول می گیرند و سالهاست که وزیر آموزش و پرورش هم تکذیب می کند . اما دقت کردین تا حالا هیچ کس کفن نپوشیده و جلو مدارس آتش به اختیار نبوده ؟
قانون شکنی فقط افتادن روسری دختراست و واسلام .
مدارس یک میلیون می گیرند؟ دختر من دوازدهم تیزهوشان 4 است. حداقل 40 یا 50 میلیون قراره بگیرند.
از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم
همسانسازی حقوق بازنشستگان را هم با قوت اجرا نکرده ایم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست